Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Skawce. Wysadzono most kolejowy na rzece Skawie

Robert Szkutnik
W Skawcach wysadzono stary most kolejowy przez rzekę Skawę. Pracę wykonała firma Skanska przy okazji budowy zbiornika wodnego Świnna Poręba.
W Skawcach wysadzono stary most kolejowy przez rzekę Skawę. Pracę wykonała firma Skanska przy okazji budowy zbiornika wodnego Świnna Poręba. Skanska
W czwartek w Skawcach w gminie Mucharz wysadzono stary most kolejowy na rzece Skawie. Zniszczenie mostu było zaplanowane. To element koniecznych prac rozbiórkowych przy likwidacji starej linii kolejowej Kraków-Zakopane na odcinku Stryszów-Zembrzyce. Prace prowadzi firma Skanska jako element budowy zbiornika wodnego Świnna Poręba.

Rozbiórka linii kolejowej to ostatnie zadanie przełożenia fragmentu linii kolejowej Kraków-Zakopane na odcinku Stryszów-Zembrzyce, jakie wykonuje Skanska na zlecenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie. Budowa nowej trasy kolejowej była konieczna, ponieważ część obecnych torów kolejowych znajdzie się pod wodą po zalaniu zbiornika Świnna Poręba znajdującego się przy zaporze wodnej o tej samej nazwie.

Stary trzyprzęsłowy most kolejowy w Skawcach był obiektem stalowym z betonowymi podporami. Jego konstrukcja to blisko 370 ton stali.

- Do rozbiórki mostu zużyto 300 kg dynamitu. Półtora tygodnia tygodnia zajęło wywiercenie 260 specjalnych otworów, a dwa dni zużyto na zakładanie ładunków. Eksplozja nastąpiła w milisekundowych interwałach czasowych – informuje Jacek Kapałka, kierownik budowy, Skanska.

Budowa zapory i zbiornika wodnego w Świnnej to inwestycja, która trwa już ćwierć wieku. Ma zostać wreszcie ukończona w 2016 roku. Jednak żeby zbiornik można było napełnić trzeba usunąć przeszkody, które w późniejszym czasie mogłyby być niebezpieczne dla turystów i żeglarzy.

Tak się stało ze starym mostem w Skawcach, który w czwartek (27.11) wysadzono. Nową linię kolejową przeniesiono na prawy brzeg Skawy, a jej otwarcie ma nastąpić początkiem grudnia.

Trzeba tutaj wspomnieć, że w Tarnawie Dolnej i w Dąbrówce wybudowano już nowe mosty – dwa kolejowe i jeden drogowy, a najbliższy Gminy Mucharz przystanek kolejowy powstał w Zembrzycach. Z dawnej linii, na „dnie jeziora" pozostał do rozbiórki jeszcze most kolejowy w Zagórzu, teraz pełniący rolę drogowego.

Pierwszy z mostów kolejowych zlokalizowany jest w Dąbrówce. Przeprawa przez Stryszówkę ma cztery przęsła, długość 234 m i wysokość 27 m.

Drugi, większy, prawie 400-metrowy most powstał w Zembrzycach k. Suchej Beskidzkiej nad rzeką Skawą.
- siedmoprzęsłowy most o konstrukcji łukowej, usytuowany jest na podporach o wysokości 24 metrów – tłumaczy Robert Jaskot, Menadżer Projektu, Skanska. Most ten jest największym tego typu obiektem w Małopolsce.

Po zakończeniu budowy tym mostem na trasie Kraków-Zakopane pasażerowie przejadą nad lustrem wody zbiornika Świnna Poręba.

Zbiornik wodny Świnna położony jest w powiatach wadowickim i suskim, na terenach gmin Mucharz, Stryszów i Zembrzyce.

Zbiornik będzie się rozciągał od miejscowości Świnna Poręba do Zembrzyc na długości ok. 11
km. Ma mieć pojemność ponad 160 mln m³ i powierzchnię 1,35 tys. ha przy maksymalnym spiętrzeniu.

Pierwszy test zbiornik przeszedł podczas powodzi w 2010 roku, przyjmując wówczas ponad 60 mln m³ wody i zmniejszając tym samym falę powodziową na Wiśle, która przeszła przez Kraków.

Ciekawa jest też historia zburzonego mostu.
Po uruchomieniu w XIX wieku linii kolejowej Skawce stały się ważnym węzłem kolejowym na trasie Trzebinia – Sucha Beskidzka. Krzyżowały się tutaj szlaki ze Śląska i Krakowa w kierunku Chabówki i Zakopanego.

Koncesję na budowę linii kolejowej z Trzebini przez Wadowice, Mucharz do Skawiec otrzymał Juliusz Siegler z Eberswaldu. W 1897 r. rozpoczęto prace. Linię budowali robotnicy niemieccy i włoscy oraz miejscowa ludność. 15 sierpnia 1899 r. Towarzystwo Akcyjne Kolei Lokalnej Trzebinia – Skawce oddało ją do użytku.

Przystanki kolejowe powstały w Mucharzu (1899 r.), Zagórzu (1904 r.), Gorzeniu (po I wojnie), Czartaku (1948 r.). Stacja Skawce istniała od 1884 r. jako stacja linii Skawina – Sucha. Linia z Wadowic przestała istnieć w 1988 r., kiedy rozpoczynano prace przy budowie zbiornika wodnego w Świnnej Porębie.

Most ten w 1944 r. był celem ataku oddziału partyzanckiego. W nocy z 29 na 30 grudnia 1944 r. dziewięcioosobowy pluton Armii Krajowej „Kurniawa" pod dowództwem por. sap. inż. Tadeusza Studzińskiego („Jędrzejewski") i sowiecki oddział partyzancki przeprowadziły na niego akcję dywersyjną.

Partyzanci ponad stu kilogramami trotylu wysadzili most zatrzymując ruch kolejowy na linii Skawina-Sucha na 18 dni.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wadowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto