Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pomoc medyczna wieczorami i w weekendy - bez wychodzenia z domu. Skorzystaj z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu!

OPRAC.:
Marek Długopolski
Marek Długopolski
800 137 200 - skorzystaj z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu. To bezpłatny numer!
800 137 200 - skorzystaj z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu. To bezpłatny numer! 123rf
Gorączka, która pojawia się późnym wieczorem? Ostatnia tabletka przewlekle przyjmowanego leku w trakcie długiego weekendu? Skorzystaj z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu. Zadzwoń pod bezpłatny numer 800 137 200 i uzyskaj wygodnie profesjonalną pomoc medyczną.

Każdemu z nas zdarza się szukać pilnej pomocy medycznej w czasie, gdy przychodnie podstawowej opieki zdrowotnej nie pracują. Dzięki Teleplatformie Pierwszego Kontaktu (TPK), uruchomionej pod koniec maja przez Narodowy Fundusz Zdrowia, jej uzyskanie jest jeszcze łatwiejsze.

Pielęgniarki, położne i lekarze

TPK jest narzędziem, które umożliwia skonsultowanie niepokojących objawów czy otrzymanie potrzebnej e-recepty wygodnie, bez konieczności wychodzenia z domu. Wystarczy zadzwonić pod bezpłatny numer 800 137 200 - jeden dla całej Polski. Telefony od pacjentów są odbierane wtedy, gdy nie działają gabinety lekarzy rodzinnych - od poniedziałku do piątku od godz. 18 do 8 rano kolejnego dnia oraz całodobowo w soboty, niedziele i święta.

Pod numerem TPK dyżurują pielęgniarki, położne oraz lekarze. Podczas połączenia personel medyczny udziela porad dotyczących stanu zdrowia, a w razie potrzeby może wystawić e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.

Platforma jest przeznaczona dla osób ubezpieczonych, mieszkających w Polsce. Medycy dyżurujący pod bezpłatnym numerem TPK odebrali już ponad 31 tys. połączeń. Dotychczas 51 proc. porad udzieliły pielęgniarki i położne, 49 proc. lekarze. Najwięcej połączeń jest wykonywanych w weekendy, pomiędzy godz. 18 a 21.

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu obsługuje połączenia w języku polskim, angielskim, rosyjskim i ukraińskim. Na ponad 31 tys. porad blisko 900 udzielono w języku obcym. Co istotne, z konsultacji mogą skorzystać także osoby niesłyszące. Z myślą o nich działa specjalny wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego.

Jak wygląda rozmowa?

Po połączeniu pacjent wysłucha krótki komunikat, informujący o dodzwonieniu się na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. Następnie będzie mógł wybrać język konsultacji.

W pierwszej kolejności z pacjentem połączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych chorego pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadzi wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia. Podczas połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną konsultację, w czasie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić porad dotyczących dalszego sposobu postępowania. W stanach nagłych, które zagrażają życiu i zdrowiu, zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, podczas tego samego połączenia przekieruje go do lekarza.

Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W jej trakcie, po ocenie stanu zdrowia, pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Gdy będzie potrzebna pilna interwencja medyczna, lekarz zaleci wezwanie do pacjenta zespołu ratownictwa medycznego. Może także skierować chorego do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, jeśli ten będzie wymagał osobistego kontaktu z lekarzem.

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu jest uzupełnieniem stacjonarnych gabinetów nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, które niezmiennie funkcjonują na terenie całego województwa. Szczegółowe informacje dotyczące TPK są dostępne na stronie www.nfz-krakow.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Te produkty powodują cukrzycę u Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Pomoc medyczna wieczorami i w weekendy - bez wychodzenia z domu. Skorzystaj z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu! - Dziennik Polski

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto