Nowy system biletowy w Warszawie
Przypomnijmy, że w październiku zeszłego roku ogłoszono postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego. W myśl zmian, które planuje ZTM, z autobusów, tramwajów oraz stacji metra znikną tradycyjne biletomaty. Do historii przejdą także kasowniki, a bardzo możliwe, że także bramki w metrze. Początkowo wpłynęło pięć ofert, ale jedna z nich została przez miasto odrzucona. A decyzja o odrzuceniu oferty została podtrzymana przez izbę odwoławczą. Obecnie ratusz rozmawia z czterema firmami:
- Mennica Polska,
- konsorcjum Mera-Serwis i SGL,
- Cubic Transporation Systems,
- konsorcjum Orange Polska, estońskie Ridango oraz polskie Integrated Solutions.
8 kwietnia rozpoczęły się spotkania dialogowe z oferentami. Spotkania zostały podzielone na pięć bloków tematycznych: wymagania funkcjonalne i techniczne, drugim jest przygotowanie do wdrożenia i wyposażeniem taboru. Trzeci blok dotyczy zachowania ciągłości działania, czwarty to zapisy umowne, a ostatni dotyczy promocji projektu i informowania mieszkańców o zmianach. Spotkania mają się zakończyć z końcem maja, a wtedy miasto czeka już na konkretne oferty, które będzie poddawać analizie by wybrać dostawcę nowego systemu.
Wielka zmiana także dla mieszkańców
Ta zmiana to olbrzymie wyzwanie dla miasta. Do historii przejdą kartonikowe bilety z paskiem magnetycznym, pojawi się zupełnie nowy system biletowy, który ma za zadanie upraszczać płatności za bilety i ujmować wszystkie nowoczesny formy płatności - Blik, NFC etc. Powstanie centralne konto pasażera, do którego będzie można przypisać dowolne urządzenie zbliżeniowe. System pozwoli także zaplanować podróż - wskaże najkorzystniejszą trasę, którą zmieni w razie konieczności. - Obecny system ma już ponad 20 lat i jest niestety przestarzały. W momencie wprowadzania był nowoczesny, ale wiemy jak szybko rozwija się technologia - mówił wiceprezydent Michał Olszewski.
Z tego też względu wykonawca ma świadczyć usługę przez okres 10 lat. Co potem? - Może się okazać, że za 10 lat to będzie już przestarzały system, tak szybko następują zmiany na świecie. Dlatego nie chcemy iść w model kupowania systemu dla siebie, a w model operatorski. To firma jest też zainteresowana wdrażaniem nowych rozwiązań, w trakcie trwania umowy - dodaje Olszewski. Jak wyjaśniał, jednym z obserwowanych przez stolicę Polski miast jest Londyn. Operator ma wziąć na siebie koszt wdrożenia systemu.
Bezpieczeństwo gwarantować będzie współpraca z doświadczonymi i sprawdzonymi partnerami specjalizującymi się w płatnościach bezgotówkowych: Visa I MasterCard - zapewnia ZTM. Nowy system ma być uruchamiany mniej więcej półtora roku po wyborze wykonawcy. Następnie, przez dwa lata trwać będą wdrożenia, co oznacza, że równolegle będzie też można kasować bilety w sposób tradycyjny. Szacuje się, że w pełni nowy system wyprze poprzedni i zacznie funkcjonować w 2028 roku.
Ukraina rozpocznie oficjalne rozmowy o przystąpieniu do UE
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?