Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na drogach krajowych w Małopolsce zanosi się na przełomową dekadę. GDDKiA przedstawiła listę inwestycji, które będą realizowane ZDJĘCIA

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Na powstanie Beskidzkiej Drogi Integracyjnej czekają m.in. w Andrychowie, gdzie korki w centrum stały się codziennością
Na powstanie Beskidzkiej Drogi Integracyjnej czekają m.in. w Andrychowie, gdzie korki w centrum stały się codziennością Archiwum Nasze Miasto / Bogumił Storch
Najbliższa dekada zapowiada się jako przełomowa, jeśli chodzi o poprawę warunków jazdy drogami krajowymi po Małopolsce. Krakowski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił listę inwestycji, które są trakcie przygotowania, wśród nich kilkunastu obwodnic i rozbudowy głównych tras przecinających województwo małopolskie.

FLESZ - Jak pozbyć się stresu w godzinę? Tę metodę stosowała NASA

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Na Beskidzką Drogę Integracyjną kierowcy czekają od lat

Na wiele z nich mieszkańcy, w tym kierowcy czekają od lat, jak chociażby w przypadku Beskidzkiej Drogi Integracyjnej w ciągu trasy S52 Bielsko-Biała – Głogoczów. Odcinek o długości 61 km przebiega m.in. przez Kęty, Andrychów, Wadowice, Kalwarię Zebrzydowską, Sułkowice i Skawinę.

- Od lat słyszymy obietnice, padają kolejne daty, ale konkretów jest niewiele

– mówi Mateusz Płonka, mieszkaniec Kęt.

Tym razem ma być inaczej, chociaż w GDDKiA nie ukrywają, że są trudności na etapie uzgodnień. Decyzja środowiskowa dla tej drogi wydana została 2018 r., ale do tej pory nie jest prawomocna z powodu odwołania grupy mieszkańców. Wprawdzie w styczniu 2020 oddalił je Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, ale z kolei Stowarzyszenie „Inicjatywa Wolne Wadowice” złożyło skargę kasacyjną do NSA. Do dzisiaj nie ma rozstrzygnięcia.

Prace przygotowawcze są jednak kontynuowane. GDDKiA ogłosiła także konkretne terminy realizacji BDI.

- W pierwszym półroczu 2025 r. ma zostać podpisana umowa z wykonawcą, a realizacja robót budowlanych przewidywana jest na lata 2027 – 2031

– zaznacza Iwona Mikrut, rzecznik krakowskiego Oddziału GDDKiA.

Budowa zachodniej obwodnicy Brzeska już blisko

Nic nie powinno stanąć na przeszkodzie budowy zachodniej obwodnicy Brzeska. Starosta brzeski Andrzej Potępa przypomina, że to efekt porozumienia zawartego z GDDKiA w 2011 r. Droga, jak podaje GDDKiA, ma być gotowa w 2024 roku. Starosta liczył, że nastąpi to w 2023.

- Najważniejsze, że ruch wyprowadzony zostanie całkowicie poza centrum miasta

– zauważa Andrzej Potępa.
To ważne dla miejscowych, którzy muszą wystawać w korkach, ale i podróżujących z autostrady na południe, bo nowa obwodnica w przyszłości będzie częścią drogi ekspresowej Brzesko – Nowy Sącz – Krynica. Wszczęcie postępowania na projekt i budowę dalszego odcinka do Nowego Sącza przewidywane jest w 2023 roku, a roboty w latach 2026 – 2027.

Obwodnice z rządowego programu

Z kolei na spełnienie planów rządowego programu 100 obwodnic czekają: w Piwnicznej Zdroju, Limanowej, Nowym Targu, Makowie Podhalańskim, Wadowicach, Tarnowie i Trzebini.

- Przejazd około 3-kilometrowym odcinkiem drogi krajowej 79 przez Trzebinie w godzinach szczytu zajmuje około 45 minut

– podkreśla Jarosław Okoczuk, burmistrz Trzebini. Dlatego, jak twierdzi od momentu objęcia funkcji burmistrza podjął starania o budowę alternatywnego połączenia dla drogi krajowej nr 79.

GDDKiA zapowiada także realizację obwodnic nie objętych programem m.in. Zabierzowa w ciągu drogi 79. Budowa ma rozpocząć się w przyszłym roku i zakończyć do 2024. Konrad Maniak, kierownik Wydziału Infrastruktury Komunalnej w Zabierzowie zwraca uwagę, że to inwestycja podwójne ważna. Z jednej strony dla mieszkańców narażonych codziennie na hałas i zanieczyszczenie powietrza spowodowanych ogromnym ruchem. Z drugiej dla kierowców jadących z Krakowa do Krzeszowic i innych miejscowości w tej części powiatu krakowskiego.

Na obwodnicę nie mogą doczekać się w Chełmcu w ciągu drogi 28. Chodzi o odcinek 1,4 km, ale za to istotny, bo przejmie ruchu tranzytowy i uzupełnieni istniejącą obwodnicę Nowego Sącza.
- Trwa postępowanie przetargowe na budowę. Roboty budowlane przewidziane są w latach 2022 – 2023 – zapowiada Iwona Mikrut.

W Zatorze droga 28 przechodzi przez centrum. - Kamienice na Rynku dosłownie drżą w posadach, gdy przejeżdżają tiry - mówi Mariusz Wójcik, mieszkaniec Zatora. Burmistrz Mariusz Makuch ma nadzieję, że skończy się to za za 3 – 4 lata, gdy powstanie obwodnica.

GDDKiA przedstawiła także listę inwestycji rozbudowy istniejących tras. Między innymi na A4 na odcinku węzła Kraków Południe do wiaduktu w ciągu ul. Kąpielowej ma powstać trzeci pas. Oprócz tego przebudowana zostanie łącznica z węzła Kraków Południe od strony Zakopanego do Rzeszowa. Zakończenie powinno nastąpić w 2023 r. Ponadto przygotowywane są dokumentacje dla kilkunastu różnych odcinków krajowych dróg: 28, 79, 94, 87 i 7.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto