W pociągach Polregio dochodziło do zasłabnięć i omdleń
W październiku i grudniu 2023 roku opisywaliśmy, w jakich warunkach dojeżdżają do pracy i szkół w Trójmieście mieszkańcy Tczewa i innych miejscowości. W przepełnionych składach dochodziło do zasłabnięć i omdleń. Po pierwszej naszej interwencji, spółka Polregio podstawiła większy skład na linii Elbląg - Gdynia, ale tylko na kilka dni. W połowie grudnia 2023 r. ponownie podjęliśmy interwencję w tej sprawie. Dwa dni później na tej linii pojawił się zwiększony skład. I tak jest do dzisiaj. Oznacza to dostępność 1300 miejsc siedzących i stojących (wcześniej dostępnych było 656 miejsc siedzących i stojących). Pasażerowie informują nas, że obecnie nie ma tłoku.
Jak marszałek województwa pomorskiego kontroluje Polregio?
Polregio realizuje regionalne przewozy pasażerskie na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku. Jeszcze w grudniu 2023 r. zapytaliśmy marszałka, w jaki sposób kontrolowana jest realizacja umowy, a więc czy Urząd Marszałkowski w Gdańsku sprawdza jakość wykonywanych przez przewoźnika usług (w tym przypadku liczba wagonów).
- Pracownicy Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego na bieżąco prowadzą kontrole w pociągach uruchamianych przez POLREGIO i PKP SKM w Trójmieście oraz monitorują zapełnienie pociągów w systemie zliczania pasażerów (dotyczy to pojazdów wyposażonych w ten system – głównie to nowe pojazdy i większość zmodernizowanych) - mówi Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
W trakcie kontroli badane jest m.in. zapełnienie pociągów.
- W dniach, gdy były prowadzone kontrole nie stwierdzono przekroczenia maksymalnego dopuszczalnego zapełnienia pociągów. Jednak występowały przypadki kursowania pociągów zestawionych z jednego a nie dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych. W wyniku otrzymywanych skarg i wniosków od podróżnych oraz przeprowadzonych kontroli, są na bieżąco podejmowane następujące decyzje: zwiększenie zestawienia składów pociągowych, uruchamianie dodatkowych pociągów, zmiany godzin kursowania pociągów, dodatkowe postoje pociągów. Jednak nie zawsze możliwe jest uruchomienie dodatkowych pociągów w szczytach przewozowych (głównie na odcinku Tczew – Trójmiasto – Tczew) ze względu na ograniczenia przepustowości tego odcinka linii kolejowej. Od około 10 ostatnich lat zarządca infrastruktury kolejowej (PKP PLK ) nie przeprowadził na tym odcinku inwestycji, które zwiększyłyby zdolności przewozowe tego odcinka linii. Rośnie liczba kursujących pociągów: InterCity, regionalnych i towarowych przy tych samych zdolnościach przepustowości linii kolejowej. Ponadto realizacja inwestycji np. na linii kolejowej nr 201 Kościerzyna – Gdynia (w tym jej elektryfikacja) jest już co najmniej o 5 lat opóźniona - stwierdza Eugeniusz Manikowski.
Wcześniej napisaliśmy:
Tak jak napisaliśmy wcześniej, niezależnie od problemów związanych z przepustowością linii kolejowej, poranny pociąg Elbląg - Gdynia (odjazd z Tczewa o godz. 6.32) zestawiony jest już z dwóch jednostek.
- I w takim zestawieniu będzie kursował - zapewnia Eugeniusz Manikowski.
Niewykluczone są zmiany pociągu relacji Elbląg-Gdynia
Dodajmy, że od nowego rozkładu jazdy pociągów (10.12.2023 r.) ten skład kursuje przed pociągiem z kierunku Smętowa (zatrzymuje się na każdej stacji, inaczej niż pociąg relacji Elbląg - Gdynia).
- W związku z oczekiwaniami większej liczby połączeń kolejowych mieszkańców: Miłobądza, Skowarcza, Różyn i Cieplewa nie możemy wykluczyć wprowadzenia dodatkowych zatrzymań pociągów, w tym pociągu relacji Elbląg - Gdynia. Obecnie to analizujemy - oznajmia Eugeniusz Manikowski
. To będzie miało wpływ na wydłużenie czasu jazdy.
Departament Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego informuje nas o wynikach kontroli przeprowadzonych na odcinku Tczew - Gdańsk, do której doszło 27 grudnia 2023 roku. Wynika z niej, że liczba pasażerów wynosiła nieco ponad 200 osób.
Zobacz także:
Ścisk w pociągu Regio między Tczewem a Gdańskiem. W składzie zasłabła młoda kobieta
- Był to jednak dzień na bazie którego nie można wyciągać obiektywnych wniosków, gdyż większość pasażerów korzystających z tego połączenia miała prawdopodobnie urlop - stwierdza Eugeniusz Manikowski
. Takie kontrole mają zostać jeszcze przeprowadzone w styczniu 2024 r.
Dodajmy, że w styczniu 2024 r. PKP PLK ma przedstawić, w ramach konsultacji społecznych, swoje propozycje w zakresie zwiększenia zdolności przepustowych odcinka linii kolejowej Tczew – Trójmiasto.
Nowy etap wojny. Pierwszy ukraiński nalot na Rosję
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?