Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Linia kolejowa gotowa po remoncie. Kiedy wrócą pociągi z Oświęcimia do Krakowa Płaszowa?

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Jeszcze w tym pociągi na trasie z Oświęcimia do Krakowa Płaszowa będą mogły jeździć z prędkością 100 km/h. Pasażerowie czekają, kiedy przywrócony zostanie ruch pasażerski.

Jeszcze w tym roku pociągi będą mogły przejechać trasę z Oświęcimia przez Skawinę do Krakowa-Płaszowa w mniej niż godzinę. Tak zapowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe, które od dwóch lat remontują tę linię. Remont trasy był warunkiem, by na linię mogły wrócić pociągi pasażerskie zawieszone prawie dwa lata temu. Województwo Małopolskie nie zaplanowało ich jednak w rozkładzie jazdy na lata 2014/2015. Pasażerowie są rozczarowani.
Na początku grudnia 2012 r. Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego uznał, że przy bardzo niskiej frekwencji utrzymanie pociągów pasażerskich na tej linii jest nieopłacalne. Jak wyliczyli urzędnicy, tylko 10 proc. kosztów utrzymania linii pokrywane było z biletów. Średnio dziennie z usług kolei korzystało na tej linii od 17 do 40 osób.
Nie ma się jednak im co dziwić. Pociąg wlókł się 30 km/godz. Z Oświęcimia jechało się do Płaszowa ponad dwie godziny.
Mimo to mieszkańcy z gmin położonych wzdłuż trasy protestowali przed jej zamknięciem. Chcieli utrzymania pociągów i modernizacji trasy. _– Jak mogła być lepsza frekwencja, skoro rozkłady były tak ułożone, że nie pasowały ani ludziom jeżdżącym do pracy, ani do szkoły _– mówi Mariusz Krawczyński, mieszkaniec Oświęcimia.

Skazani na busy

Po likwidacji linii ludzie przesiedli się do busów, ale wielu podkreśla, że tylko z konieczności i czeka na spełnienie obietnic, jakie padają ze strony samorządowców o przywróceniu pociągów pasażerskich na trasie między Oświęcimiem a Krakowem Płaszowem.
Jazda zapchanym busem to żadna przyjemność. Na dodatek w weekendy jest ich kilka i do pracy muszę jeździć autem. Myślałem, że gdy zakończą się prace na torach, to wrócą szynobusy. To było naprawdę dobre rozwiązanie – uważa Karol Musiał z Zatora.

Pojadą 100 km/h

PKP PLK szacuje łączny koszt robót przeprowadzonych na linii kolejowej 94 Oświęcim – Kraków-Płaszów na 250 mln zł. Poza remontem torowisk objęły także perony, na których postawiono m.in. nowe tablice z nazwami miejscowości, oświetlenie.
– Prace torowe, które prowadzimy, pozwolą jeszcze w tym roku przejechać tę trasę w mniej niż godzinę z prędkością do 100 km/h – mówi Maciej Dutkiewicz z wydziału prasowego PKP PLK.
Obecnie dobiegają końca prace na odcinku Skawina – Podbory Skawińskie. – Obejmują głównie wymianę szyn i podkładów, co pozwala na likwidację ograniczeń prędkości, jakie musieliśmy wprowadzać dla zachowania bezpieczeństwa
– dodaje Dutkiewicz.
Według Mariusza Krawczyńskiego, jeśli pociągi czy szynobusy będą jeździć do Krakowa o połowę krócej niż to było wcześniej, to pasażerowie na pewno wrócą. Zwłaszcza że drugą linią kolejową z Oświęcimia do Krakowa przez Trzebinię jedzie się ponad dwie godziny. – Oczywiście przydałyby się także remonty dworców, które w tej chwili w większości straszą ludzi – dodaje oświęcimianin.
Gminy przygotowują się do obsługi ruchu pasażerskiego. W Brzeźnicy gmina stała się już właścicielem terenów po PKP. – Zaczęliśmy już prace przy budowie parkingu, na którym pasażerowie będą mogli zostawić auta i przesiąść się do pociągów. Potem będziemy chcieli zająć się remontem budynku stacyjnego – mówi Bogusław Antos, wójt gminy Brzeźnica.
Nie ukrywa, że do tego potrzebne są ogromne pieniądze. Stąd Brzeźnica razem z gminami Zator, Spytkowice, Skawina, Oświęcim oraz powiatami oświęcimskim i wadowickim podpisała porozumienie, które pozwoli na realizację projektu przywrócenia ruchu pasażerskiego na trasie do Krakowa Płaszowa. Zakłada on budowę centrów przesiadkowych dla pasażerów, w których będą oni mogli pozostawić bezpiecznie swoje samochody i pojechać dalej pociągiem. Ważne dla projektu jest, aby pociągi mogły dojeżdżać do Krakowa Głównego.
– _Bardzo ważne będzie także przekonanie mieszkańców, że warto jeździć pociągami, a jednocześnie samorządu województwa do przywrócenia połączeń pasażerskich na tej lini_i – zaznacza wójt Brzeźnicy.
Według niego znacznie większa prędkość pociągów i krótszy czas jazdy są ważnym atutem.
Na razie urząd marszałkowski nie przewiduje uruchomienia połączeń pasażerskich w rozkładzie jazdy 2014/2015. – Zgodnie z opracowywanym planem transportowym zakładamy wznowienie połączeń na tej linii w kolejnych latach – mówią w biurze prasowym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Żadna konkretna data nie pada.
– Po co w takim razie wydano tyle pieniędzy na remonty? – pyta Karol Musiał z Zatora. Na razie linią 94 z prędkością 100 km/h będą jeździć głównie pociągi towarowe.

Pociągi nad morze?

Od kolejarzy z kolei usłyszeliśmy, że w grudniu na tej linii 94 mogą pojawić się pociągi pasażerskie, ale dalekobieżne przez Katowice do Wrocławia i dalej nad morze. Trasa ma stanowić objazd na czas modernizacji linii z Krakowa do Katowic. Pasażerowie w Oświęcimiu zastanawiają się, czy w związku z tym pociągi będą zatrzymywać się na oświęcimskim dworcu. Rzecz w tym, że linia towarowa omija miasto w sąsiednich Babicach, ok. dwóch kilometrów od stacji Oświęcim.
– Jest jednak taka możliwość. Jedyny problem to przetoczenie lokomotywy na stacji z jednej strony składu na drugi, co zajmuje raptem 10 minut – uważa jeden z miłośników kolejnictwa z Oświęcimia, dodając, że byłaby to wielka rzecz dla miasta. Przypomina, że Oświęcim był zawsze znaczącym węzłem kolejowym z bogatymi tradycjami. – Myślę, że władze lokalne powinny próbować przekonać kolej do takiego rozwiązania [/i]– dodaje oświęcimianin.
W PKP PLK kiedyś także podkreślano, że linia 94 jest remontowana z myślą o możliwych objazdach, ale obecnie oficjalnie nie potwierdzają, aby pociągi dalekobieżne miały tędy regularnie jeździć. Maciej Dutkiewicz z PKP PLK podkreśla, że istotną przeszkodą może być zły stan torowisk na odcinku od Oświęcimia do Mysłowic.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto